zondag, oktober 19, 2003

Marathon Amsterdam
Vandaag de dag dat het weer moest gebeuren. Vanmorgen opgehaald door Leon. Hij had persoonlijke begeleiding meegenomen, Edwin, die hem op de fiets zou begeleiden. In Amsterdam in de sporthal waren Henk en Mirjam met Gerard als begeleider. Koffie en daarna naar Olympisch Stadion. Ik had de plastic body bag van de marathon van vorig jaar aangetrokken om warm te blijven. Leon in vak D en Henk, Mirjam en ik in vak C. Kanonschot om 11.00 uur. Hartslagmeter gaf al snel ruim 150 aan. Dus rustig aandoen. Henk en Mirjam er vandoor. Het weer was perfect. Wel fris maar weinig wind en het zonnetje erbij en een voorspelde middagtemparatuur van 11 graden. Publieke belangstelling was veel beter dan vorig jaar! Jack D. gezien die een grote schreeuw gaf. Tot ongeveer het keerpunt bij Ouderkerk a/d Amstel met een hartslag van 153 à 156 gelopen. Daarna ging hij naar de 168 en vanaf dat moment heb ik er maar minder op gelet. De hele wedstrijd, in tegenstelling tot votig jaar, zonder kramp gelopen. Aan het eind, bij de ingang van het Vondelpark vader en zoon Apeldoorn die mij aanmoedigde. Vlak voor het stadion een roos van Gerard K. Dat doet je toch heel goed. Ook Paul en Linda H. gezien. En tot mijn grote verrassing stond daar vlak voor de ingang van het stadion mijn Willie met een grote ballon vooor mij. Zonder kramp opgelopen te hebben ga je toch compleet gesloopt over de finish en dat gaat niet in je kouwe kleren zitten. Wat een klote eind. Je moet toch volkomen van de pot gerukt zijn om zoiets te doen. Daar kreeg ik te horen dat Henk aangereden was door de enige weeler die meedeed (naast lam kennelijk ook blind). Hij was daardoor uitgevallen. Ben je mooi in de aap uit de mouw gelogeerd als je daarvoor maanden getraind heb.
Na afloop een biertje gedronken en moe maar voldaan naar huis. Volgend jaar weer! O ja, de tijden: Mirjam 3u30, Leon 3u34 en mijn tijd was 3u33 (soort gekkengetal). Doel was 3 uur 20 min. Dus toch nog wat harder trainen, maar beter gevoel dan vorig jaar (zie verslag van vorig jaar!). En...Kamiel Maase heeft een nieuwe Nederlanse recordtijd op de marathon neergezet. De atleet kwam in Amsterdam met een tijd van 2.08.31 over de finish en liep zo het 23 jaar oude record van Gerard Nijboer, dat stond op 2.09.01, uit de boeken. Hij werd daarmee zesde. De winst ging naar de Keniaan William Kipsang in een nieuw parcoursrecord: 2.06.39 (het oude record was 2.06.47). Kortom: de marathon van Amsterdam is goed op de kaart gezet!

Geen opmerkingen: