dinsdag, november 18, 2003

Een opstootje tussen twee sporters die elkaar de zege betwisten; het komt hoogst zelden voor in de loopsport. Afgelopen zaterdag was het echter raak. De nummers een en twee van de Run for Hospice wegwedstrijd over vijf kilometer in Rochester (New York) vlogen elkaar na de finish in de haren.
Het was waarschijnlijk uitgelopen op een handgemeen, als jurylid David Linne niet fysiek tussenbeide was gekomen. Zijn robuuste optreden bracht de gemoederen zowaar tot bedaren. 'Een tegelijk nu', baste Linne, terwijl hij de ruziƫnde broodlopers uit elkaar haalde. 'Jij houdt nu even je mond dicht', dreigde hij met een priemende vinger naar de Keniaan Joseph Mwai. 'En jij mag het zeggen', vervolgde hij tegen de Marokkaan Mohammed Amyn.
'Ik bukte naar voren', verklaarde de 27-jarige Amyn, terwijl hij demonstratief over een denkbeeldige finishlijn duikt. 'Ik heb dus gewonnen.' Mwai (24) riposteert onmiddellijk druk gebarend en met hoge stem: 'Nee, nee! Het spijt me. Ik ben de echt de winnaar. Mijn been ging het eerst over de finish.'
Nauwkeurige bestudering van een finishfoto bracht gelukkig uitsluitsel: Amyn, die een baanachtergrond heeft, bleek als eerste zijn bortskas over de finishlijn te hebben gedrukt, en dat telt. De Marokkaanse broodloper mag dus de overwinningspremie van 500 dollar opstrijken.
Een uur na de finish waren de twee broodlopers nog aan het bekvechten. Ze verweten elkaar het trage tempo, waardoor ze een bonus voor het parkoersrecord hadden gemist. Mwai bekritiseerde de hoekige loopstijl van Amyn, die hem tijdens de wedstrijd een paar keer zou hebben aangestoten. 'Hij stond op mijn tenen en gaf een duw in m'n rug', klaagde de Keniaan. 'Dat is niet goed.' Toen Amyn beweerde dat ze elkaar nooit hadden aangeraakt, lachte Mwai op schrille toon.
De rivalen verklaarden tegen nieuwsgierige journalisten dat ze elkaar al drie keer in een wedstrijd waren tegengekomen, en dat Amyn steeds met een minimale voorsprong had gewonnen. Het einde van de tweestrijd lijkt voorlopig niet in zicht. Toen Mwai vernam dat Amyn van plan was in 2004 terug te keren naar Rochester, was zijn onmiddellijke reactie: 'Komt hij terug? Dan kom ik ook. We zullen zien!'

Een bericht van Runnersworld.

Geen opmerkingen: