zondag, december 01, 2002

Duineveldpassen ofwel Grote Stappen

Vanmorgen geweldige training gehad. Na marathon van Amsterdam krijg ik het gevoel om snelheid te maken weer terug. Conclusie kan getrokken worden dat herstel na de marathon toch wel enige weken in beslag neemt. Lopen op zondag is nog completer gemaakt doordat ik thuis op tv (Ned.3, VPRO) op een documentaire van John Coltrane getracteerd werd. Het is mij gebleken dat er een relatie is tussen John Coltrane, lopen en wijn. Op een of andere manier zijn deze elementen onlosmakend aan elkaar verbonden. Hoe dit in elkaar zit zal ik uitleggen. Toen Edwin het vorige week had over die "Duineveldpassen" moest ik direct denken aan "Giant Steps" van Coltrane. Tijdens wedstrijden, als ik diep zit, probeer ik vaak kracht te halen uit de muziek van Coltrane. Misschien een vreemde eigenschap, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Vandaar dat mij onmiddelijk de relatie tussen Duineveldpassen (die gigantisch zijn) en "Giant Steps" te binnen schoot. Hoewel sommigen dit nummer van Coltrane vereenzelvigen met het bereik van de tenorsax (over drie octaven), heeft Coltrane ooit verklaard dat hij het lopen van de bas bedoeld. Over lopen gesproken. Nadat ik dus door Edwin indirect geattendeerd werd op Coltrane, had ik afgelopen week de cd (John Coltrane "Giant Steps" remastered op cd door Altantic Records) er eens bij gepakt. Het eerste wat mij opviel was de koptekst van de binnenkant van de cd-hoes: "ATLANTIC RECORDS AND BORDEAUX WINES" en een verhaal erbij hoe het een verband houdt met het ander. Toen brak mijn klomp. Lopen, wijn en muziek komen op onnavolgbare wijze bij elkaar. Dit kan geen toeval meer zijn. Dat ik vervolgens vanmorgen, na het lopen, totaal onverwachts ook nog getracteerd werd op de documentaire van Coltrane maakt het hele verhaal helemaal bizar. Voor degenen die ook door Coltrane geïnspireerd willen raken. Dit jaar is een site geopende die voor 100% uit flash opgebouwd is (m.i. heel bijzonder) en waar je continue de schitterende nummers van Coltrane op perfecte geluidskwaliteit voorgeschoteld krijgt (uiteraard met de juiste plug-ins, redelijke verbinding en aangesloten op je stereo). Voor de echte liefhebber: om van te smullen!!!! Te zien en te beluisteren op: www.johncoltrane.com. Eerste nummer dat je te horen krijgt: "Peace on earth" en daarna nog een hele reeks van bekende nummers. Kippenvel, emotie, onnavolgbaar, virtuoos, inspirerend, nimmer geëvenaard, enz. enz.
Wil je meer Coltrane...kijk en luister op www.MusicSteps.com (uiteraard 'Steps'...).

PS
Volgende week na het lopen op zondag: FRANK ZAPPA. Mag je uiteraard niet missen. Zondagochtend, Ned. 3, VPRO, programma "Vrije geluiden" van 11.00 tot 12.00 u. Zorg dat je video klaar staat!

Geen opmerkingen: